Sursnuten & Hans Kompisar

Det har ju skrivits en del om polismannen (civilanställd?) i Jönköping som man vill bli av med för att han är så rackarns otrevlig mot allmänheten. Sen spann det vidare och blev prat om serviceyrken i största allmänhet. På ena sidan står de som tycker att en, i brist på bättre ord, serviceperson, alltid ska vara trevlig oavsett vad den blir utsatt för för bemötande av kunden. På andra sidan de servicepersoner som ojjar sig över hur mycket skit de får ta på sitt jobb och därför tycker det är ok att få vara sur och otrevlig ibland och den gamla devisen "kunden har alltid rätt" får utstå mycket förakt av de som inte förstått dess innebörd.

"Kunden har alltid fel" säger någon och om man tolkar devisen ordagrant så stämmer det säkert väldigt ofta då konflikter i serviceyrken ofta grundar sig i missförstånd om vad som erbjuds och vad som ingår i en vara/tjänst. I min uppfattning så betyder dock "kunden har alltid rätt" att man alltid ska göra sitt yttersta för att göra kunden nöjd och glad även om han/hon inte får det som den först trott.

Jag tycker inte att man som serviceperson ska behöva ta precis vad skit som helst med ett leende för det finns folk som går över alla gränser för hur man beter sig mot andra. Å andra sidan så tycker jag att det är ett grundkrav att man har förmågan att bemöta varje ny kund för sig och inte låta tidigare problem gå ut över nästa. Kan man inte det, ja, då har man faktiskt valt fel jobb. Din arbetsgivare har rätt att förvänta sig, i utbyte för den lön han betalar, att du som företagets ansikte håller kunderna nöjda.

Jag försöker alltid vara trevlig mot de vars tjänster eller information jag söker, lägga märke till deras namn, tacka för hjälpen etc, önska trevlig helg, whatnot... Tyvärr blir det ändå vanligare i min erfarenhet att man blir taskigt bemött från start, framförallt av unga tjejer med attityden "vad kommer du och stör mig på mitt jobb för?". Det finns en ny på Shell nu som jag har god lust att klaga på hos hennes arbetsgivare, surare och otrevligare får man leta efter. Beter hon sig lika illa en gång till så kommer jag berätta för henne vad jag tycker... och det borde fler våga göra! Finn dig inte i att bli illa bemött av en person vars jobb det är att vara till din tjänst!

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Tom

Har också reflekterat mycket över attityden hos vissa människor inom serviceyrket. Bara av gå omkring på Centralen i Stockholm är ju en horribel upplevelse. Väldigt många ser sura och trötta ut (kika in på Burger King eller Mc Donalds). Här i Indien är det annorlunda. Okej att många torkar sig i röven med vänster hand, men alla är i alla fall glada och väldigt serviceinriktade! Många hälsar på en, ler mot en, osv. Dom jobbar på och vet att om dom inte sköter sig och gör sitt jobb bra, så finns det massor av andra som står i kö och vill jobba. I Sverige vill man ju inte ens ta mindre "värdigt" jobb.

2009-01-10 @ 20:08:20
Postat av: Bengt

Sant så sant. Sverige och svenskarna har liksom säkert många andra folk också sin egen lilla syn på vad service och hur den ska levereras. Som svensk tycker man nästan det är pinsamt så uppassande och lismande som man upplever folk i t ex Indien eller Thailand. Kvarstår dock att även svenska servicemänniskor verkar vara på väg att sänka standarden även med våra mått mätt. Snart är vi väl lika kul att ha och göra med som de i öststaterna...

2009-01-10 @ 20:22:52
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0