"Den Klättrar Som en Apa och Svänger Som en Djävul"

Orden lär ha varit Manfred "Röde Baronen" von Richthofens om Fokker DR.I. Dreidecker (Triplane). Å jävlar i min låda om han inte hade rätt!

Jag har tidigare utryckt min beundran för Mikael Carlsson och hans kreationer men denna tar priset! Uppvisningen han flög med den idag på EAA:s årliga Fly-in, nu i Norrköping för första gången, var något med det häftigaste jag sett någonsin! Jag var ömsom förstummad, ömsom rörd till tårar och däremellan fotade jag som aldrig förr! Triplane är ju en legend som alla känner igen och att se en så oklanderligt byggd replika (nyproducerad) utföra konster som fick Yak- och Pitts-flygarna att må illa bara av att titta på, ja det var en omvälvande stund.

Jag säger bara, om du får en chans, se den i sommar!

Bilder blev det som sagt... så många att jag gjort ett galleri eftersom jag fortfarande är för exalterad för att kunna välja ut bara några få :) För den som inte orkar, se några av de bästa nedan.


Flyginstrument e för pussies!


The man himself :)

Motorn startas medels ryck förstås. Rätt tungt är det och någon av de första gångerna så lär killen på bilden ha ryckt axeln ur led... När den väl tänder vill det till att vara ur vägen.


Lätt den bästa bild jag tagit på länge! Klicka för större.





Mikael fick t.o.m skriva autografer efter, det ni! Inte bara jag utan flera gick fram och tackade honom och vi var rörande eniga om att det var något med det djävligaste vi någonsin sett!



Mer från EAA Fly-in 2009 om några dagar. Imorgon är det EU-val, glöm inte det! ;)

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: F

Achtung! Härliga bilder...kewl att synas också :)

2009-06-07 @ 11:10:18
URL: http://lae.blogg.se/
Postat av: David

Otroligt grymma bilder Bengt! Nu till något annat... Som du kanske vet siktas det ju på att nya GAC på Saabfältet ska invigas den första juli. Planeras det något flygartat till invigningen? Du har ju känningar i LFK! Mvh David

2009-06-07 @ 14:33:20
Postat av: Niklas Larsson

Riktigt fint att få en sån i luften! Tack för de fina bilderna.

2009-06-07 @ 16:08:47
Postat av: Bengt

F: Kul sa Bull :)



D: Inte hört ett vitten om något sådant. Ska kolla, det vore ju länge, OM och NÄR det nu faktiskt står något färdigt som är användbart.



NL: tack :)

2009-06-07 @ 23:58:14
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: David

Hoppas länken funkar http://www.linkopingstidning.se/article/articleview/7411/1/2/ Jag och Patricia åkte faktiskt med helikoptern i bakgrunden på en nationaldag för några år sedan! Maskinen lyfte från FV-Museum och tog en sväng över Bergs slussar. Var tvungen att skryta lite! Mvh David

2009-06-08 @ 15:34:02

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0