Similan Islands

Dagen började med hämtning på hotellet vid 07:30 medelst motorcykel :) Det hade jag ju inte direkt väntat mig men tydligen hade bilen missuppfattat hotellnamnet och åkt till ”Andamanian” så en av grabbarna i shoppen ryckte ut och hämtade upp mig.

Efter att alla samlats och vi hämtat upp en japansk divemaster för de två japanskorna som var med så bar det av till hamnen. Jag kom rätt snart i slang med två svenska par som var med. En av killarna hade en keps med en DA42 på så… det visade sig att han befinner sig ungefär i samma utbildningsläge som jag och vi var nästintill jämngamla också, kul! Mycket att prata om förstås!

På väg ut, laddade, förväntansfulla… sjösjuka… :) (ett par var iaf och fick thailändska dunderpiller mot det, rena knock-outen dessvärre).

Darcy – divemaster på rymmen från Kalifornien var den som hade hand om oss ”semesterdykare” som behövde lite mer handledning och refresh. Vi gick i efter de andra i lugn och ro. Båda dyken var på Similan 7 och förmiddagens site var ”West of Eden” och eftermiddagen ”East of Eden” som betraktas som ett av de bästa på Similan. Det var förvånansvärt lite dykare/båtar där mot vad jag varit med om förut och det var jätteskönt! Similan tillhör egentligen Indonesien och Similan betyder 9 (nio), nio-öarna p.g.a deras antal då förstås. Turen ut tog 1:10 med vår speed-boat "Alphagirl" i bra väder.

De lite mer rutinerade geared up.


Och hoppade i.



Mellan första och andra dyket så åt vi lunchbuffé på Paradise Beach. Det fanns en utkikspunkt också som man kunde klättra upp till om man ville. Jag tänkte hoppa över det men lät grupptrycket föra mig med. Big Mistake [tm]. Det var 350m skogsstig, barfota och mestadels mer eller mindre rappellering för att komma fram/upp…. Fy vad slut jag var sen, obra!


Alla utslagna på vägen hem, mycket frisk luft, sol, upplevelser och stor ansträngning tar musten även ur de starkaste. Första dyket blev 42 minuter och det andra 52. Maxdjup runt 23 meter på båda. Mycket fina fiskar men inte så mycket ”extra” som typ haj eller sköldpadda. Dock såg vi trumpetfisk, banded sea snake och muränor och massor med ”akvariefiskar”. Förra gången på Similan var lite knäckande för mig då jag då var en heavy breather och var i princip den som avgjorde när dyket var slut eftersom jag gjort slut på min luft för de andra. Denna gång var en förtroendehöjare då jag hade hela 80Bar kvar när vi kom upp första gången! Jag kunde varit nere gott och väl 10 minuter till.


En perfekt dag helt enkelt och kapten gav gasen i botten på speed-boaten på väg in i hamnen, jäklar vad det forsade. Fortsatte dagen med en timmes oljemassage hemma på hotellet och sedan en ananas-shake. Mådde som en prins! Underbart! Life in paradise!

 

Tack också för trevligt sällskap, D&E, M&A, ni vet vilka ni är ;) Får nog lite roliga bilder som de tog på mig under dagen, kommer kanske i en uppföljnings-post.

 

SBB recommends Liquid Adventure, Khao Lak. #1 scandinavian diving operation in Thailand :)


Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0