Yamato Drummers

Ikväll så var det då dags att gå och se Wadaiko Yamato - the drummers of Japan i Linköpings Konsert & Kongress. Jag visste inte vad jag skulle förvänta mig mer än massiva trummor och andra slagverk. Eftersom bas och trummor är min grej så tänkte jag "jag testar". Det blev en mycket positiv överraskning! Se videon nedan för ett smakprov.



Det framfördes ett antal nummer som var c:a 10min vardera, mest med olika trummor men även med inslag av flöjt, Koto, Shamisen (oj, vad dom plågade dom med metallplektrum, headbang!!), gong-gong och fingercymbaler. Oftast ingick någon form av skådespel/interaktion trummarna sinsemellan och/eller med publiken vilket alltid är kul. Trummor med diameter på uppemot 1,5m förekom. Jag frågade ljudteknikern hur mycket han eventuellt förstärkte via högtalarsystemet men han bara skakade på huvudet "behövs inte" :) Han la på lite ljudeffekter och skötte ljussättningen också som var väldigt proffsig.

Vilken otrolig fart och energi det var. Som mest 10 trummare på scenen samtidigt med olika stora pjäser som de straffade hårt emellanåt. 6 tjejer och 4 killar som spelade och rörde sig som en. Nej, har ni inte sett dom och har chansen att göra det, tveka inte! Kommer de tillbaka så kommer jag att köpa biljett igen, lätt! Stående ovationer från ett 2/3-satt auditorium och extranummer blev det innan det hela var slut.

Det enda lite sura var att arrangören valt att lägga in en helt onödig paus på 20 minuter (total faktisk speltid c:a 1:20), antagligen mest för att få sälja dricka och annat i sin bar. Sug!

Länk till video med tysk speaker som visar lite fler bitar ur hela showen.

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0