Peugeot & Jag

Som Laverdure efterfrågade, en rapport såhär halvvägs genom type ratingen på min nya 207:a. En mängd intryck, blandade positiva och negativa överraskningar och lite annat att plita ner.

När det luktar ny bil, när man är ovan, inte vet vart kopplingen tar, hur hårt bromsen nyper och vart bilen börjar och slutar, då är man oftast i en hyrbil :) Jag har kommit över de första stegen av bekantade men det kommer säkert att ta några månader innan vi är på "first name basis" med varann och att jag kan känna att "det här är min bil".

Börjar komma över fasen när jag inte vet hur helljuset funkar och har grottat ner mig lite i alla detaljer och inställningar men är fortfarande inte helt hemtam i den. Den bil jag fått är inte exakt likadan som demobilen jag beställde utifrån eftersom man gjort en "facelift" på den till nya årsmodellen och det som är gjort är inte bara bra...

Som förväntat
Köregenskaper, pigg motor, kvalitetskänslan. Soppaförbrukning blandad körning, inte alltför hård men lite kul har jag haft förstås, 0,75. Helt under kontroll :) Exakt men kanske lite för lätt styrning (vinterdäcken påverkar såklart), mycket glad motor. Farthållaren funkar perfekt och parkeringsradarn verkar ok, fortfarande under utprovning :)

Lite bummer
Dubbdäcken väldigt högljudda och som de flesta nya vinterdäck, mjuka och sladdriga men det ger sig. Been there, done that. Ser fram emot sommaren när min nya bil får vara ren och glänsa lite också :) Gummimattan på förarsidan ligger lite ivägen vid kopplingen, föraren har för breda pjucks kanske... lösbart.

Negativt
Automatisk blinkers som blinkar 3ggr själv när man petar på den, värdelöst om man t ex vill tack-blinka en gång åt varje håll. Ska se om det är nåt verkstan kan ställa in. Dimljusen går inte att slå på separat och dimframljusen måste vara på för att man ska kunna slå på bakljusen, värdelöst! Svårt att vara laglig i Sverige med det. Hårdare stol än på demobilen och det är nog det som är värst för jag får ont i ryggen vid längre sträckor, inte bra alls. Ska tas upp med dom och se vad som ev. går att göra. Troligen ingenting men de ska få veta vad jag tycker om det...

Över förväntan
Stereon! :) Köpte till 240W JBL-system som mullrar på helt ok :) Det trevligaste var dock att iPod/USB-porten ingick i paketet, det visste jag inte och när jag beställde kvittade det eftersom jag inte hade nån iPhone iaf men nu rockar det fett! Provat både med iPhone och med en vanlig minnespinne och det går galant! Spotify i bilstereon, yes! Stereon minns dessutom inställningar för bas/diskant m m för respektive ljudkälla och det äger! Rix FM låter liksom inte samma som en CD eller MP3:or.

Det går att anpassa lite saker i bilen genom menysystemet och det är nog framtiden, folk kan väja tema i sin smartphone för 6 000:- men inte välja om man vill att vindrutetorkaren bak ska gå igång när man backar eller inte på sin bil för 350 000:-. Det håller ju inte. Men jag kan t ex just det på den här och lite andra småsaker. Låt mig anpassa min bil mer, jag vill bestämma hur den ska funka för mig! :) Hur svårt ska de va, det är ju en dator ffs! :)

I övrigt känns den bredare än jag kom ihåg och från förarstolen når jag inte hela passagerarsidans golv, måste kolla lite siffror men den känns breeed fastän den är så liten egentligen. Helt ok med utrymmen även om jag kan sakna Renaultens kluriga förvaringslösningar. Den är dock föredömligt befriad från Renaults "franska lösningar", inget som bara skriker "hur fan tänkte dom nu"?

Allt som allt rätt nöjd (minus stolen) men det kommer bli roligare när jag är helt influgen på den och kan börja ha lite roligt istället för att fundera på vartfan jag sätter på bakrutevärmen :)

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Ernest Laverdure

Vad kul att den har blivit levererad ! Grattis !

Men min franska nationalistiska själ blir djupt sårad när jag läser följande:

"Den är dock föredömligt befriad från Renaults "franska lösningar", inget som bara skriker "hur fan tänkte dom nu"?"



Franska lösningar är av toppklass!

Titta bara på den här filmsnutten på en över 40 år gammal Citroën. Det är ju först på senare år som övriga bilmärken har börjat med samma strålkastarlösning:

http://www.youtube.com/watch?v=j-N0tV5BJmA



För att nu inte nämna den här ergonomiskt utformade växelspaken :-)

http://www.youtube.com/watch?v=698CVeIy558



2009-11-30 @ 16:50:22
URL: http://laverdure.blogg.se/
Postat av: Bengt

Den formuleringen var nästan ämnad dig Ernest ;) Innovationsförmågan är det inget fel på (Renault ligger långt fram med både tänket och vad som ingår som standard) men genomförandet är inte alltid briljant. Tänker på saker som t ex min för-förra Renault som hade strömbrytarna för båda stolarnas sätesvärme på vänster sida om ratten. Go figure :)

2009-11-30 @ 22:43:45
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Ernest Laverdure

Ja, ja, jag får väl försöka finna mig i att fransk bilbyggarkonst inte är uppskattad överallt. Men drivaxlarna till Renault 4 är faktiskt riktigt vackra :-)

2009-12-01 @ 22:33:38
URL: http://laverdure.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0