Störst Kanon Vinner

Fotomässan 2009 - Älvsjö. Som någon där sa: foto är en materielsport. Störst bössa vinner, eller hur grabbar?


Stor...

...större...

...störst...

...OMFG! För iaf mina tankar till BFG9000 i gamla hederliga Doom. Eller någon lämplig quote från Pulp Fiction - "the gun was bigger than him!".

Nåja, nu vet ju alla att det bara är halva sanningen, om ens det. Det gäller att ha både öga för att komponera en bild rätt, teknisk färdighet och erfarenhet för att exponera rätt även om man numera med ninja skillz kan fixa till en hel del i efterhand.

Jag och polarn M drog dit och stötte på Mr. RvP som förstås var där också. Förutom alla de obligatoriska utställarna fanns en mängd seminarier och även en omfattande fotoutställning att bevista. Vi tittade först på de två seminarier som var mest intressanta för oss. Ulrik "Fotoautomat" Södergrens "Praktiska tips för bättre bilder" och Moderskeppets "Arbeta effektivt med Photoshop Lightroom v2" som bägge gav en mix av refresh på gamla kunskaper och lärdomar samt även en del bra nya grejer.

Både Nikon och Canon hade gratis "check & clean" som man kunde lämna in sin trotjänare på, det kostar annars runt 500:- på fotoaffären men väntetiden här var stygg... 4h! Men jag härdade ut... :D Inga fel på den och nu är den ren och fin, inga prickar i bilderna på ett tag nu hoppas jag.


Rätt mycket folk men inte alls så hysteriskt många som det kan vara på många andra mässor, klart hanterligt.

Någon av fototidningarna tror jag det var hade en liten tävling i vem som kunde hålla en systemkamera med stor zoom på stadigast och ta bilder. Alla jag såg före mig låg på ~1700, 400 var gränsen för att hamna på high-score så jag kan väl inte klaga på min insats... :)

Det finns väl en hel del namnkunnigt folk för de som är i fotobranschen men Mattias "Moderskeppet" Karlsson var nog den som jag tyckte var roligast att se ändå, han är lugn som en filbunke och rätt pedagogisk. Här pratar han om Photoshop Elements men kontentan mellan raderna för oss lite mer professionella var nog "stay away" :) Skönt att han inte sitter i knäet på Adobe också utan säger vad han tycker när de klåpat till det.

Jag var egentligen inställd på att inte köpa något även om det brukar kunna finnas rätt bra mässpriser på saker och ting. Men såklart så snubblade jag över något jag inte kunde låta bli och banken har ju råd... eller?






Jag har ända sedan jag köpte min nya Samsung-skärm varit sne över att färgerna varit så konstiga på den och jag har inte haft vare sig ork, tålamod eller kunskap till att verkligen ta tag i det. Jag hade i det närmaste resignerat och tänkt att jag köpt en usel skärm. Men så snubblade jag förbi ett ställe där de demonstrerade den här manicken, Spyder. Kopplas in med USB, hängs frampå skärmen, installera program, följ anvisningarna så hjälper den dig att kalibrera skärmen till exakt rätt färg! Skapar en ICC-profil och ser till att grafikkortet skickar ut rätt balans av RGB avpassat så att din skärm visar korrekt.

Den finns i 3 utgåvor. Express, Pro och Elite. Express klarar basic inställningar, tar inte hänsyn till omgivande ljus i rummet. Pro klarar omgivande ljus. Elite klarar projektorer och flera skärmar på samma dator. Jag hade tänkt köpa Pro som jag tänkte skulle räcka och det kändes som stört mycket pengar ändå (kunde köpt en ny skärm för samma pengar), men den var förstås slut när jag bestämt mig :/ När man väl bestämt sig så vill man ju inte gå därifrån tomhänt så det fick med viss tandagnisslan bli en Elite istället vilket iofs var mest rätt iom att jag kör 2 skärmar men... *gnng*. Priset var iaf mycket bättre än "på stan", jag kollade, tack iPhone :) Fason har det blivit på färgåtergivningen här iaf och det är sköööönt.

Om någon är intresserad kan jag hyra ut den mot någon hundring :) Om man ska vara dead serious så bör man göra om kalibreringen lite nu och då men för normalt bruk räcker det med en gång så länge du inte byter skärm eller grafikkort.


Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0