Ett oKEJ Första Halvår

Nu har jag har haft min Peugeot 207 i c:a 5 månader och börjar känna mig ordentligt influgen på den. Enda trista är att den har gått mycket mer än jag hade kalkylerat, bl a p.g.a flygskolningen i Norrköping med bilpendling varje dag i en månad som följd. Den har gått nära 1 000mil och jag ringde just och skruvade upp försäkringen från 1 500 till 2 500mil/år. Imorgon är det dags att lösa nytt kort på Östgötatragiken och börja åka tåg igen, huga. Man blir bortskämd. Samtidigt så skvallrar tidningshögen hemma om att jag inte på länge haft en given stund på dagen att läsa bladet på och jag saknar det.

Nåja, nu var det inte det det skulle handla om utan om bilen. Bränsleförbrukningen ligger på runt 0,77 med vinterdäck och min lite mer offensiva körstil. Blandad körning får vi väl kalla det för. Den kryper neråt 0,69 om man kör 70/90 mer än 110. Helt ok med tanke på att Renaulten drog närmre litern. Får se vad sommardäcken gör när jag får på dom senare i veckan.

Problemet jag haft med stolen som gjorde mig illa verkar ha lugnat sig lite, stolen, eller min rygg kanske, har fått ge med sig och de har funnit varann lite bättre. Skulle fortfarande inte kalla det för "bekvämt" eller "bra" men jag får iaf inte ont längre. Automatblinkers (3 blink) börjar jag vänja mig vid men jag kommer fortfarande se om de inte kan koppla ur det. Hopplöst vid snabba filbyten eller om man ångrar sig. Smidigt när man byter fil normalt eller blinkar ur rondell. Ett tillkommet irritationsmoment är att det blivit rätt tjurigt att lägga i backen av och till. Får ta det med verkstan nån dag när jag orkar, säkert lätt fixat.

När man satt farthållaren och sedan gör första justeringen av farten så ibland "tappar" den, verkar som om den kopplar ur någon sekund innan den kommer på vad den ska göra. Lite irriterande. Det och att torkaren bak inte går igång igen efter bilen varit avstängd trots att vredet står i på-läge. Buggar... Stereon med iPhone/USB-integrationen som ju delvis var ett misstag från fabrikens sida framstår mer och mer som det allra bästa med bilen! Riktigt jävla najs!

Den är pigg och glad att göra, riktigt rolig faktiskt. Jag undrar verkligen vad Toyota gjort för fel min sin konstruktion som var så oerhört tråkig jämfört med denna trots samma hästkraftsantal. Väghållningen är bra men inte sportigt hård/distinkt. Bra balans helt enkelt. Som vissa nog noterat så har jag också kört lite för fort med den vid ett tillfälle, dyrt men självförvållat. Kunde varit värre :)

På det stora hela är jag mycket nöjd med den. Ännu rekommenderar jag ingen att köpa en likadan men håller den bara ihop utan större klagomål en tid till så kommer jag inte att tveka!

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Ernest Laverdure

Självklart skall du vara helnöjd, det är ju en fransk bil )´



Stolarna är utformade efter fransmäns exemplariska kroppar och det kan jyu vra svårt för en nordbo att bli utformad lika bra som dem.

Ett bar av gårdagens baguetter mellan stol och ryggslut kan dock göra underverk.



Angående den kärvande backväxeln så gäller det bara att pressa i en escargot eller två i ett par kulleder så fixar det sig.

Beträffande bakrutetorkaren så borde du som pilot veta att man skall slå ifrån alla strömförbrukare innan man kuperar en kolvmotormaskin annars straffar det sig direkt!



Dessutom så brukar det inte göra så mycket om man inte ser något bakåt när man backar, de brukar höras och kännas om man kör på något. Har du aldrig parkerat i Paris?



Farthållaren har en inbyggd kontrollfunktion som ger dig möjligheten att ångra ditt beslut innan den utför din önskan, en typisk fransk finess med andra ord.

2010-04-15 @ 18:02:02
URL: http://laverdure.blogg.se/
Postat av: David

Får sportflyget gå upp och pröva sina vingar fortfarande trots askan?? Såg på Östnytt att "sportisarna" flög på Kungsängen igår trots allt.Mvh David

2010-04-17 @ 11:28:25
Postat av: Bengt

Laverdure: gapflabb vart fn får du allt ifrån!? :D Underbart... *fniss*



David: Hitintills har vi fått det på eget omdöme. I morse kom dock detta från flygchefen:



"Hej vänner.

Efter noga övervägande och åtskilliga samtal med metrologer råder det från och med nu flygförbud i all vår verksamhet tills vidare.

Partiklar finns nu i luftlager från marknivå till FL350, även om koncentrationen för tillfället är mycket mindre på lägre höjder så finns dom där och går in i våra motorer genom luftfiltren.

Lycoming avråder från flygning då motorerna på sikt slits fortare även om dom inte stannar i luften samt att propeller och vindruta kan ta skada.

Även jag har gjort en hemläxa med tallriksmodellen (vit tallrik på verandan i 24 tim) det ligger nu små svarta partiklar på den som fallit under natten.

Hoppas ni har förståelse för detta och avvaktar vidare utveckling."

2010-04-17 @ 11:33:37
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0