Geocaching

Kul att man ibland, åldern till trots *host* kan hitta nya hobbies. En god vän introducerade mig till en aktivitet som jag iofs känt till sedan den uppfanns för 10 år sen och alltid tyckt varit lite intressant men har inte fått tummen ur och testat. Första hindret för 10år sedan var förstås priset och tillgången till en lämplig GPS, något som med åren ju ändrats radikalt. Men innan jag babblar vidare så kommer en lite primer till vad det hela handlar om.



En lite töntig beskrivning av Geocaching på svenska skulle väl bara "skattletande med GPS". Skatterna kallas för cacher ["cash"] och består av en liten behållare som någon gömt och sedan publicerats dess position på geocaching.com så att andra kan hitta den mha sina GPS-navigatorer. Storleken på behållaren varierar, alltifrån en knappcells storlek (batteri) till nästan obegränsat stora. De vanligaste behållarna är filmburkar (35mm film) eller "matlådor". En cache ska minimum innehålla en loggbok så man kan skriva in att man varit där. Större cacher kan innehålla små föremål som man kan byta med varandra, små billiga trivialiteter som nyckelringar, knappar, mynt, bilder eller annat av relativt ringa värde.

Cachen etableras och underhålls av en annan intresserad geocachare. Det finns över en miljon cacher worldwide och flera hundra bara i Linköpingstrakten. Ofta göms cacherna på ställen som är intressanta att besöka och cachens sida på geocaching.com innehåller en beskrivning av vad man ser/upplever där. Geocaching finns om en app till iPhone och det var så jag började nu. Appen är helt överlägsen en vanlig GPS i.o.m sin Internet-uppkoppling med möjlighet att logga besöket direkt online, läsa andras kommentarer och hintar när man kört fast och inte hittar en cache. Däremot är inte GPS-delen i den så vass som en "riktig" GPS men med lite tålamod och fantasi så funkar det helt ok.


Det är high-tech, det är nerdigt, det får mig att röra på mig (shit vad jag har gått den sista månaden) och det är lite tävling också att ta så många eller svåra att finna som möjligt. Och såklart är det kul att se en massa platser man aldrig sett förut eller inte varit på på länge. Man får inte vara blyg heller när man står mitt på stan och letar efter en magnetiskt upphängd filmburk under alla fönsterbrädor man ser :D Jag har "tagit" 46 cacher till idag och har precis lagt ut min första egna cache :) Den blev hittad första gången bara 40min efter den publicerats :) En extra rolig twist blev det i lördags när jag sprang på ett par andra cachare och det visade sig att en av dom var en gammal bekant som jag inte sett på 15 år :D

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0