När Goda Blir Onda Utan att Fatta Det

Jag har aldrig haft något särskilt emot IM eller Greenpeace även om man säkert kan kritisera dom för klimatalarmism, civil olydnad eller för att vara religiösa samfund m m. På det stora hela jobbar de ändå för en God Sak™.

Men nu har de slagit sig på något nytt som verkligen inte är trevligt. Eller egentligen inte så nytt men omfattningen på det är en helt annan. Jag talar om deras värvning/tiggeri på stan. Ja, jag kallar det för tiggeri och det är jävligt påträngande! Att inte kunna gå genom stan vid lunchtid utan att bli antastad av deras tiggare är jobbigt som f*n!

Jag använder analogin med antastning och tiggare för att det påminner mig om att gå genom en souk i Nordafrika eller att som västerlänning vistas i vilket fattigt land som helst. Att tvingas med flit ignorera människor, byta sida på gatan eller titta åt ett annat håll för att slippa att någon tigger av dig är obehagligt och onaturligt. Själv vistas jag max en gång per vecka i city och ändå har jag noterat detta, jag tycker synd om dem som måste gå där varje dag. Hade det ändå varit riktiga tiggare, människor i någon slags förment nöd hade jag inte sagt så mycket men det här är en överlagd marknadsföringstaktik från friska människor som det inte går någon nöd på i syfte att pungslå dig för sin goda saks skull.

Jag försöker vara trevlig och säga "nej tack, lycka till" eller nödlögnen "jag är redan med" men obehaget uppstår ändå, att vara ansatt, jagad när man kanske redan stressad går sina ärenden, ja det funkar vid något enstaka tillfälle men de jävlarna jagar ju i flock och jämt! Bösskramlare och opinionsundersökare har alltid funnits men under begränsad tid och relativt passiva till skillnad från det här nya sättet som inte verkar har något slutdatum. Fatta vad jävligt trötta människor kommer vara på IM/GP om de fortsätter detta mycket längre till. Det skapar till slut en motvilja och negativ attityd till dessa organisationer och det vore ju verkligen kontraproduktivt. Dessutom använder de en otrevlig taktik om man väl pratar med dom, man måste skriva på där och då, man kan inte få ta med sig material hem och sedan bestämma sig. De har tydligen lärt sig av telebolagens allra sämsta sidor.

Nej, jag vill inte dörrförsäljare ringa på i mitt hem och jag vill kunna fortsätta att gå oantastad på stan. Stå där, sälj er grej, men hoppa inte på folk systematiskt. Om det fortsätter såhär så har glorian snart trillat av till förmån för de utväxande hornen på dessa fromma filantroper.

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0