Idag För Ett År Sedan

Idag för ett år sedan fyllde gubben 40. Han önskade sig då ekonomiskt bidrag till att förverkliga en gammal dröm om en färd i varmluftsballong. De församlade gratulanterna lyckades med sina bidrag helt oväntat träffa exakt den summa som det kostar (1900:-) och saken var biff! :)

I samband med att jag jagade luftballong senast så träffade jag på Jan Balkedal och hans Ballongveteranerna. Janne är en av Sveriges mesta ballongflygare och har hållit på lika många år som jag är gammal och några till och är en mycket trevlig figur som inger stort förtroende så självklart var det med honom jag ville göra min flygning.

Flera faktorer förutom finanser måste samverka för att en ballongflygning ska bli av. Det måste vara mycket lite vind vilket ofta infinner sig på sena sommarkvällar och både ballongteamet och jag måste ha tid. Dessa faktorer har inte riktigt velat lira ihop så det drog ut lite innan det blev av men så den andra augusti föll äntligen alla bitarna på plats!

Starten skedde från Trädgårdsföreningen mitt i Linköping, how cool is that liksom? :) Förvisso vet man ungefär åt vilket håll det blåser men med en start mitt i stan så är man ju garanterad att få flyga över densamma. Kompisen M var med och fotade och det gjorde även älskade Z och såklart undertecknad... På bilden testar jag "gasen" :) Macho muller!

Start runt 21:05 efter att hotet från ett kollapsande ovädersmoln i vår förmodade flygväg försvunnit.

"Hiss" förbi Belvederen :)

Startplatsen med följebilen. Pilot och följebil stod i förbindelse mha radio så att de efter de packat ihop grejerna kunde hänga på för att möta upp vid landning.

"Take off and descend to cruise altitude" :) Shit vad lågt vi var över stan! Och rakt emot domkyrkan gick det också!!! Jag var lite byxis där ett tag, kyrktuppen hälsar! :) Vi var nog ärligt talat inte mer än max 30m från spiran och i samma höjd! Visst har jag flugit på den höjden förut men inte under hindernivån eller i en aerodyn som inte direkt går att manövrera för att undvika hastigt uppkomna situationer... *gulp*

Ballongen reagerar rätt så långsamt i höjdled och styra kan man endast göra m.h.a att ändra höjden eftersom vinden så gott som alltid vrider medurs med ökad höjd. Under hela kvällen var två ballongpilotelever med och en av dom var med och flög och fick känna på hur man balanserar och förändrar höjd med brännaren. Mycket intressant!

Folk på marken vinkade glatt, här en snubbe som just gått ur sin bil på Danmarksgatan :) Ballongen är ju helt tyst och det gör att man kan ropa till folk också något som provades över en villaträdgård strax utanför stan där de badade i sin pool. Jag frågade hur djup den var... ;) Tänk *svanhopp*

Kära Tornby Park på lagom höjd för att ansa petunian på balkongen :)

Tornby handelsområde i skymningen.

*brum* :)

Klockan hade ju tyvärr blivit rätt mycket innan vi var i luften och landa bör man ju göra innan det är så mörkt att man inte kan välja en bra plats. Vi kunde ha gått över Roxen och landat vid Berg/Sandvik någonstans men det är mera skog där och att flyga över vatten ger inte så mycket så det beslöts att landa i trakten av tvärskogs udde.

Efter att ha strukit taket på några hus och flugit IGENOM ett par träd, ekipaget väger c:a 4ton med alla varm luft i, så hittade vi en perfekt nyslaget fält att sätta ner ballongen på invid en väg. Vi hade hamnat i Säby precis utanför Sättuna. Följebilen kom fram 2min senare efter att ha gjort ett dåligt vägval och fått vänta en bit bort.

Ballongflygningen har inte undkommit space age technology även om Janne själv inte var så tokig i det hela så blev det ett trevligt dokument över vår korta flygning (c:a 30 min).


Markägaren och en hästägare som var bekymrad över sina djur. Framförallt kor och hästar kan lätt bli skrämda av en ballong. Som viss hjälp har moderna ballongen det man kallar för en "kobrännare" som inte väsnas lika mycket men det kan bli tokigt ändå. Dock inte i detta fallet! :)

Med alla glada frivilliga och anhörigas hjälp så var ballongen snart hoppackad och vi kunde övergå till viktigare sysslor såsom dop :)

Alla som flugit ballong ska döpas! Oftast blir man en greve av landningsstället. Här blir jag "Den lyckliga flygargreven av Säby" :)

Alla som flugit fick ett glas skumpa och det dukades upp med lite kakor och vi stod och pratade när mörkret lade sig fram till att myggorna började ta ett kilo kött var och flyga iväg med... :)

Jag har för mig själv lovat att jag ska prova åtminstone alla de vanligaste formerna en människa kan flyga på innan jag dör och nu kan jag pricka av ballong från listan! Och vilken upplevelse det var! Skräckblandad förtjusning över höjd och hinder, fin utsikt i en tyst och stabil plattform som lugnt glider fram avbrutet av enstaka mäktiga vrål från brännarna. Jag var helt klart i "overload" i mina försök att ta in allt, fota, lyssna, fråga, höra, lukta - det var verkligen stimulans för alla sinnen! Känslan efter landning var lycka och att ha varit med om något verkligen fantastiskt och annorlunda. Jag kommer definitivt att vilja flyga ballong snart igen!

En bättre 40-årspresent kunde jag inte ha önskat mig eller fått! Tack igen alla som gjorde det möjligt och ni som följde med på dagen! <3

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Åsa

Kul att det blev lyckat! Rymdresa nästa gång?

2011-08-16 @ 12:37:21
Postat av: Bengt

:) Får skaffa mig lite rikare familj och vänner först bara, men gärna!

2011-08-21 @ 14:22:30
URL: http://sbb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0