Peugeot 207 - 15 månader

15 månader och (på tok för många) 3 700 mil senare så har jag några fler kommentarer om min "nya" bil. Se också tidigare inlägg här och här.

* Torkare som inte går igång: by design. För att förhindra att de tar stryk om de skulle vara fastfrusna t ex.
* Svårt att få i backen: blir värre men verkstan påstår att det är by design, att det är splines som inte står riktigt rätt mot varann... tillåt mig tvivla. Får bli en dust till med dom. Kanske lånar en av deras demobilar och kollar... :)
* Automatblinkning: verkstan kan inte stänga av :(
* Min iPhone vill inte längre leka med bilens USB-port :( fast andra iPhones funkar där så... bummer. Har en 2GB minnespinne med mp3:or där och lyssnar igenom hela min samling i maklig takt :)

Däcksverkstan skickade ett vykort häromdagen där de tyckte att mina sommardäck borde bytas... tillåt mig tvivla även här då jag bara kört bilen en sommar för bövelen! Kanske blev det ~2000mil på dom men det borde ju inte vara några problem?!

De breda A-stolparna har krupit upp som ett "problem" några gånger då jag nästan smällt p.g.a att de helt dolt andra bilar. Men nu är jag iaf medveten om det och kan titta lite extra noga. I sig inget ovanligt på nya bilar, antar det har med krocksäkerhet/hållfasthet att göra) men inget jag noterat före de vållade faktiska incidenter. I övrigt fortsatt rätt nöjd och den är som sagt rätt rolig att köra men inte jättekul. Kraften finns där när man behöver den men inte så att den lockar till överdrivna excesser :) Nu i halkan kan jag sakna Scénicen som ändå hade en lite stabilare känsla på vägen, lite mer "lok". 207:an känns i jämförelse lite för lättpåverkad i snömodden men så det ju en "småbil".

En liten detalj som är irriterande som jag trodde skulle lösa sig när de blev lite "slitna" eller "inkörda" är att knapparna för att byta kanal, ändra fart m m som sitter på spakar runt ratten är väldigt okänsliga. Det går åt ett rejält distinkt tryck för att något ska hända. Ska nog fråga om detta nästa gång på verkstan men det är väl by design...

Kände mig rätt lurad när jag hade haft den inne på service också... Jag hade lämnat in den vid 2000mil som jag noterat stod i broschyren när jag valde vilken bil jag skulle köpa. När jag får tillbaks den fyller de i att nästa service är vid 5000mil. Jag höjde på ögonbrynen och frågade om det är olika långa intervaller men nej, det var det ju inte. Då kryper det fram att alla bilar sålda före årsskiftet har 3000mil intervall (min) och alla efter bara 2000. Broschyren hade alltså avspeglat bilar sålda 2010... Det kunde de väl för f*n ha sagt när jag stod där och ville ha service 1000mil för tidigt! Men nåväl, inte Peugeots fel och verkligen inte bilens fel men ändå.... *muttra*

F.ö noterar jag att bloggen fyller 4 på söndag och att detta är inlägg #687 :)

Kommentarer (om du inte klarar av att skriva ditt namn, skit i att kommentera!)
Postat av: Torbjörn

I de två tidigare inläggen så har du haft en positiv sektion. Det har du inte här - har du tappat i ditt omdöme om bilen?



Jag tror inte att jag kört din bil, men väl åkt med den några gånger. Även om du inte krämat på så verkar stereon bra. Den känns inte liten i framsätet och vi tar ju oss fram utan att jag reagerar negativt på något annat. Men jag kör ju inte (och har få moderna referenser)



Du vet ju att jag har andra preferenser än du så så mycket mer kan jag inte säga. Jag föredrar mina gamla billiga saabar :) Du kommer aldrig att övertyga mig om att din bil är värd 5 av min ;)



Det är självklart bra att smaken är olika, skulle vara rätt trist annars. Också att någon är beredd att sponsra utveckling av ny teknik genom att köpa nytt. Jag åker glatt i baksuget :D



Fast... köpa fransk teknik? Fransk konst. Fransk porr. Fransk musik. Fransk design. Ok. Fransk teknik ... nja.



Vi har faktiskt tittat på att uppgradera vår bil. Kanske en SAAB 9-3 03/04 eller 9-5 05... gubb-bilar FTW!



Trevlig helg!

2011-02-18 @ 10:05:37
URL: http://www.freekick.org
Postat av: Bengt

Gubbar med liten kuk kör Saab Turbo ;)



Anledningen att en positiv sektion saknas var nog att detta mest var en avhandling av hur det gått med de saker jag hade problem med. Jag är fortfarande på det stora hela mycket nöjd men alla bilar har sina brister och de är rullande spargrisar med hål i botten... :)

2011-02-21 @ 07:00:09
URL: http://sbb.blogg.se/
Postat av: Torbjörn

Tur att jag inte har turbo! ;)



Ah, bra att du är nöjdare än det lät!



Ja, alla bilar kostar pengar - det är bara olika hur mycket!

2011-03-01 @ 14:35:12
URL: http://www.freekick.org

Kommentera inlägget här:

Skriv ditt riktiga namn här eller skriv ingen kommentar alls:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0